مشرق گزارش ميدهد: قهرمان پروري تلويزيون در «رخساره» رمضان/ آيا «زير پاي مادر» برگ برنده تلويزيون در رمضان است؟
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۴۰۸۵۳
خبرگزاري آريا - سريال «زير پاي مادر» به کارگرداني بهرنگ توفيقي را ميتوان ادامه دهنده همان راه «پشت بام تهران» دانست که در اثر خود به همان سبک و سياق رفته است.
سرويس فرهنگ و هنر مشرق - يکي دو هفتهاي است که شبکه يک سيما سريالي را با عنوان «زير پاي مادر» روي آنتن برده است. سريال مناسبتي که موفق شد تا با وجود همزماني با ويژه برنامههاي ديگر شبکهها باز هم مورد توجه مخاطبان سخت پسند تلويزيون قرار بگيرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بستر اصلي قصه اين سريال، بر اساس "اخلاق" و «خانواده" بنيان شده است که در آن ميتوان به تاثيرات منفي يک دروغ در زندگي آينده و اثرگذاري آن اشاره کرد. خط فکري سعيد نعمت اله براي مخاطباني که آثار اين نويسنده را دنبال ميکنند شناخته شده است. ورود به مسايل اخلاقي و انساني و ايجاد ابهام در دل داستان و تصميمگيري نهايي در نقطه عطف ماجرا از ويژگيهايي اين نويسنده است که باعث شده تا به يک برند شناخته شده در رسانه ملي تبديل شود. ترکيب سعيد نعمت اله و بهرنگ توفيقي و هنرنمايي جمعي از بازيگران در ترکيب کارهاي توفيقي به پديدهاي ثابت تبديل شده که مخاطب حتي با تماشاي آنونس اوليه سريال هم ميتواند به مرجعيت اثر برسد.
«زير پاي مادر» شايد در همان نگاه اول براي بسياري از مخاطبان يادآور «پشت بام تهران» بهرنگ توفيقي باشد که با ترکيب نسبي همان بازيگران و شخصيتها، نوع تصويربرداري و روايت داستان نمايش داده شده است. شايد همين نکته را بتوان از ويژگيهاي منفي سعيد نعمت اله و سريال توفيقي دانست که اين کار نه تنها نوعي الگو برداري بلکه به سبک و سياق اثر قبلي سعيد نعمت اله بوده و براساس موفقيت در «پشت بام تهران» در آن به ابتکار و نوآوري خاصي دست نزده اند و همان راه قبلي در ديالوگ نويسي و تصويربرداري و داستان گويي خود رفته و تنها در «زير پاي مادر» همه چيز دراماتيزه و بازسازي شده است.
اين سريال که ساختاري داستاني دارد و بر مبناي يک محور مشخص يعني "خانواده" جلو ميرود در لابلاي داستان خود تلنگرهايي بر موضوعات و نگاهي به مشکلات روزمره اجتماعي دارد که از آن جمله ميتوان به تاثيرات مخرب دروغگويي، مسئله ازدواج، تربيت درست و غلط فرزندان توسط پدر و مادر، ربا، حمايت خانوادهها و ... دارد که هر يک از اين موضوعات به نوبه خود قابليت تبديل شدن به سريالهاي جداگانه را در خود دارد و مي توان به آنها در کارهايي مجزا اشاره کرد.
«زير پاي مادر» را هم به نوعي ميتوان گلچيني از کارهاي قبلي سعيد نعمت اله دانست به اين معنا که در اين سريال با گردآوردن جمعي از شخصيتهاي اصلي داستان خود، خالق ماجراي جديدي شده است. استفاده از پريوش نظريه در «مدينه» و همچنين کامبيز ديرباز در «ميکائيل» و نيز مهدي سلطاني در «مادرانه» که هر يک از اين قهرمانان در «زير پاي مادر» گرد هم آورده تا "رخساره" قهرمان ديگري از مادران و زنان اين کشور را نمايش دهد. قهرماني که با تحمل تمامي سردي و گرميهاي روزگار و سيليهاي جامعه پاي آرمانهاي خود ميايستد و از هيچ تلاشي براي رسيدن به آرزوهاي خود فروگذار نميکند. شايد يکي از ويژگيهاي مثبت نويسندگي نعمت اله را ميتوان قهرمان پروري و اسطورهسازي آن دانست آن هم در دورهاي که خلأ بزرگ قهرمان پروري در سينما و تلويزيون رنگ باخته و گاه رو به فراموشي سپرده شده است. سعيد نعمت اله نشان داد که هدفمند داستان مينويسد و قهرمانان خود را اسطورههايي معرفي ميکند که در دل داستان و از همين مردم عادي جامعه هستند که اگر به تنهايي همين يک ويژگي را از سعيد نعمت اله بدانيم به نوعي به ابتکار بزرگي در رسانه ملي دست زده است.
«زير پاي مادر» تااينجاي کار سريالي يکدست و منسجمي بوده و توانست با روايت داستان ساده و جذاب خود رضايت مخاطبان را نسبت به ساير برنامههاي تلويزيون کسب کند و مخاطبان با شخصيتهاي مختلف داستان همذاتپنداري داشته باشند. اگر داستان به همين منوال ادامه داشته باشد ميتوان گفت که برگ برنده تلويزيون در ماه رمضان همين سريال «زير پاي مادر» بهرنگ توفيقي است که قصد دارد تا قهرمان ديگري به نام «رخساره» را مانند آثار قبلي سعيد نعمت اله که از دل مادران همين جامعه است انتخاب و روايت کند.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۰۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
مدتهاست که رضا عطاران در تلویزیون سریال جدیدی ندارد در حالیکه برخی در فضایمجازی شایعاتی از حضور او را در این سریال مطرح میکنند اما کارگردان سریال به یک واقعیت اشاره کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سریال «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی در راه آنتن تلویزیون است. سریالی که قرار بود جزو ویژههای عید نوروز باشد اما به هر حال بعد از «هفت سر اژدها» ابوالقاسم طالبی پخش خود را آغاز خواهد کرد.
یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیتهای محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته میشود. همین نکته باعث شد برخی در فضایمجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده میکنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.
علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال به خبرنگار تسنیم گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال 1402 رقم میخورد و به یک خانوادهای برمیگردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلیاش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر میگویند فامیلیاش «ی» نسبتی میگیرد و او را «آهنگری» میخوانند.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی میکند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی میکند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.
این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترینهای طنز در تلویزیون کار میکردند و بسیاری از خیابانخلوتکنهای تلویزیون جزو همین طنزها و کمدیهای سیما بودند.
انتهای پیام/