شخصیت های مطلقا سیاه و سفید را قبول ندارم/ اشاره به نقدهای مجازی
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۷۳۹۴۲
بهرنگ توفیقی در نشست «زیر پای مادر» بیان کرد که شخصیت های مطلقا سیاه و سفید را در این سریال قبول ندارد.
به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری سریال «زیر پای مادر» عصر بیست و چهارم خرداد ماه با حضور عوامل این سریال از جمله زینب تقوایی تهیه کننده، بهرنگ توفیقی کارگردان، علیرضا آرا و مجید نوروزی بازیگران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نشست با حاشیه هایی همراه بود که باعث شد نشست ناتمام بماند و جمعی از خبرنگاران رسانه های رسمی سالن را ترک کنند.
در ابتدای این نشست بهرنگ توفیقی درباره غیبت سعید نعمت الله به عنوان نویسنده و مولف اصلی سریال پاسخ داد: قرار بود آقای نعمت الله بیاید و امیدوارم به این نشست برسد. اما درباره این اثر با همکاری او باید گفت، این اثر حتی در کارگردانی به صورت انفرادی عمل نشد و همانطور که می دانید نعمت الله به عنوان نویسنده در هنگام تصویربرداری کارها هم حضور دارند. ما برای این تعامل مشترک عنوانی نگذاشتیم با این حال مسلما نویسنده بیشتر از هر کسی روی متن مسلط است.
وی اضافه کرد: من به کار تیمی اعتقاد دارم و به همین دلیل کارگردانی را وتو کردن نظر دیگران نمی دانم.
توفیقی درباره دیالوگ های نعمت الله اظهار کرد: این جنس از دیالوگ ها می تواند اثر را به یک کار غنی به لحاظ ادبیات و گفتار تبدیل کند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره شخصیت پردازی سریال یادآور شد: من شخصیت های سیاه و سفید مطلق در این سریال را قبول ندارم و فکر می کنم به طور مثال در یکی از سکانس ها «خلیل» به اشتباهات خود اعتراف می کند.
کارگردان سریال «پشت بام تهران» در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: من در انتخاب بازیگر با نویسنده و عوامل کار مشورت می کنم، در این سریال هم تعاملی بین من، نعمت الله و تقوایی تهیه کننده کار وجود داشت و انتخاب بازیگر شکل گرفت. درباره نقش «خلیل کبابی» باید گفت سعید نعمت الله لحن و ادا کردن دیالوگ های کامبیز دیرباز را دوست داشت.
وی در این نشست درباره فیلمنامه های نعمت الله نیز یادآور شد: من به فیلمنامه وفادار هستم و اصلا بلد نیستم بدون فیلمنامه یا با فیلمنامه ناقص کار کنم. شما وقتی با سعید نعمت الله کار می کنید امکان ندارد از قسمت های بعدی فیلمنامه شوکه شوید چون همه چیز از ابتدا مشخص است.
در ادامه زینب تقوایی درباره این سریال که ابتدا به عنوان «لبخند رخساره» نامگذاری شده بود و دلیل تغییر عنوان اظهار کرد: تیم ما عنوان «لبخند رخساره» را دوست داشت اما در زمان پخش سریال با توجه به حساسیتی که روی ماه رمضان وجود دارد تصمیم گیری های دیگری انجام شد. به همین دلیل قرار شد اسمی انتخاب شود که با محتوای کار نزدیکی بیشتری دارد.
مجید نوروزی بازیگر نقش اشکان در سریال «زیرپای مادر» نیز در این نشست، نسبت به پرسشی درباره بازی خود و اغراق هایی که در آن وجود داشته است، پاسخ داد: من چه در تئاتر و چه در تلویزیون بر اساس مدیومی که وجود دارد بازی می کنم و فکر می کنم دو فضای تئاتر و تلویزیونی تفاوت زیادی با هم دارند. با این حال سعی کردم در مدیوم تلویزیون متناسب با همین فضا کار کنم اما نمی دانم چقدر موفق بودم.
همچنین علیرضا آرا نیز درباره همکاری خود با سریال توضیح داد: این دومین همکاری من با بهرنگ توفیقی بعد از سریال «پشت بام تهران» است، آنجا هم سعید نعمت الله، بهرنگ توفیقی و زینب تقوایی حضور داشتند.
وی درباره حضور خود در آثار تلویزیونی و تئاتر عنوان کردم من در این سال ها فرصت زیادی برای کار تصویر داشتم اما بنا به دلایلی بیشتر به تئاتر پرداختم.
در ادامه بهرنگ توفیقی درباره روند پخش این سریال که از ابتدا قرار نبوده در ماه رمضان پخش شود، عنوان کرد: ما در پخش دچار مشکل نشدیم ولی از آنجا که سریال ما برای ماه رمضان ساخته نشده بود مجبور شدیم تغییراتی جزیی در سریال داشته باشیم. به طور مثال مجبور شدیم بعضی از صحنه ها را تلطیف و یا موسیقی را از سکانس عروسی حذف کنیم.
بعد از اینکه تقریبا سوالات خبرنگاران در این نشست به پایان رسیده بود بهناز جعفری بازیگر نقش آتنه به نشست رسید و با عذرخواهی از تاخیر خود در پاسخ به همزمانی حضورش در سریال های «نفس» و «زیر پای مادر» گفت: کاش این اتفاق رخ نمی داد ولی من مقصر نیستم و این تداخل پیش آمده است. ولی خوشبختانه این دو شخصیت نزدیکی با هم ندارند و بسیار متفاوت هم هستند.
این بازیگر درباره شخصیت آتنه و اینکه چقدر این شخصیت قابل باور است، توضیح داد: شخصیت آتنه چندان دور و ماورایی نیست بلکه شخصیتی ملموس است و ما می توانیم آن را در جامعه ببینیم، اما شاید این شخصیت تاکنون در ابعاد تلویزیون دیده نشده و از این حیث برای مخاطب جذاب است. امیدواریم این شخصیت ها بیشتر در تلویزیون دیده شوند چراکه تلویزیون ما همیشه سراغ فضایی پاک و وارسته رفته است البته نه اینکه این شخصیت ها بخواهند آن فضا را خراب کنند اما آنها می توانند به تصویر کشیده شوند.
وی ادامه داد: بخشی از این مساله مربوط به محدودیت هایی است که وجود دارد. به طور مثال سریالی مثل «ساعت شنی» که چندین سال پخش شد، از هر طرف مورد تخریب قرار گرفت و انگار با نمایش این سریال پایه های نظام متزلزل شد.
درسا بختیاری بازیگر نقش ستاره نیز درباره اینکه هم نسلانش با شخصیتی که وی در سریال بازی کرده شباهت دارند، اظهار کرد: این میزان از احترام و یا گفتاری که نقش ستاره دارد، تقریبا در هم سن های من وجود ندارد مگر اینکه به سمت اقشار خاص بروند. با این حال این نقش برای خود من باورپذیر بود و فکر می کنم خیلی ها دوسش دارند.
در بخشی از این نشست علیرضا آرا با اشاره به بعضی از نقدهایی که در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: من در این چند روز نقدهایی را در فضای مجازی دیدم که باید گفت بیشتر به تخریب شباهت داشتند اما نقد با تخریب متفاوت است.
منبع: خبرگزاری مهرمنبع: قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۳۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و ادامه سریال «نونخ»
نشست خبری سریال «نون خ» پس از گفتوگوی هنرمندان و عوامل این مجموعه تلویزیونی با مردم در سامانه ۱۶۲، مقابل رسانهها نشستند تا به سؤالات پاسخ دهند. اما در کنار سعید آقاخانی و چند تن از بازیگران دیگر، امیر وفایی هم که نام او از قبل برای حضور در این نشست اعلام شده بود به پرسش و پاسخ با خبرنگاران نرسید.
به گزارش تسنیم، مهدی فرجی در حالی به نشست خبری سریال «نون خ» آمد که هم مخاطبین و هم رسانهها از او پرسیدند این مجموعه تلویزیونی ادامه خواهد داشت یا خیر.
در کنار مهدی فرجی تهیهکننده سریال، مسعود کریمی خضرا به عنوان مدیر گروه طنز مرکز سیمافیلم به نشست خبری آمده بود. همچنین صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءالله وروایی هم پاسخگوی اهالی رسانه شدند. نشست خبری با موفقیت این سریال در جذب مخاطب و پیشرفتِدر این حوزه نسبت به فصل گذشته آغاز شد.
مهدی فرجی در این باره گفت: امسال این سریال درصد قابل توجهی از فصل پیش بیننده بیشتری داشت که دلایل مختلفی هم داشت از جمله اینکه توانستیم سراغ یک قومیت دیگر هم برویم. من امروز در سامانه ۱۶۲ پذیرای بسیاری از مخاطبینی بودم که برایم جالب بود از پسربچه ۸ ساله تا خانم ۸۰ ساله درباره «نونخ» صحبت میکردند. اجازه بدهید اینجا از شخص رئیس صداوسیما و رئیس مرکز سیمافیلم تشکر کنم که میدان را هموار کردند بتوانیم به قومیت بلوچ هم بپردازیم.
اما نکته تهیهکننده سریال درباره حساسیتها بر روی مذهب و قومیتها به یکی از حاشیههای نشست هم تبدیل شد. چرا که او به این نکته اشاره کرد «پرداختن به قومیتها حساسیتهای فراوانی دارد که باید با مراقبت باشد. هر برنامهای و هرکسی به راحتی نمیتواند به قومیتها بپردازد. چرا که اصطلاحاً این کار به نوعی بندبازی است که خدایی ناکرده به کسی اهانت نشود و هرکار و هرکسی به راحتی به این موضوعات بپردازد.».
اما چرا این نکته تبدیل به حاشیه و چالش شد؛ عبارتِ خط قرمز که مهدی فرجی به آن اشاره کرد باعث شد تا خبرنگاری از او درباره خط قرمز سازمان صداوسیما و حساسیت پرداختن به قومیتها بپرسد؛ او اینچنین پاسخ داد: «شاید من نتوانستم صحبت خودم را درست جا بیندازم وگرنه اصلاً منظورم خط قرمز نبود. میخواستم بگویم پرداختن به قومیتها آنقدر حساسیت دارد که برنامهسازان سراغش نمیروند، چون باید به زوایای مختلف لهجه، فرهنگ، پوشش و … بپردازند. خط قرمزها در این زمینه زیاد است و به اصطلاح گفته میشود «سری که درد نمیکند چرا دستمال ببندند» از این رو همکاران کمتر سراغ قومیت میروند و به خود تهران میپردازند، چون با جاهای دیگر نمیشود شوخی یا نقد کرد و پرداختن به آنها خیلی سخت است. اما از طرفی هم حیف است و اتفاقاً پرداختن به اینها به جذابیت سریال کمک میکند. مناظر شگفتانگیز، صنایعدستی درجه یک و … در شهرهای مختلف ما وجود دارد پس چرا نباید از اینها برای سریال استفاده کرد.»
فرجی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرداختنِ «نونخ» به موضوع کولبرها اشاره کرد و گفت: باید تشکر کنم از اینکه اجازه دادند به قصه کولبرها بپردازیم. امروز خانمی با بغض و گریه به من گفت که این سریال ما را با قصه این افراد آشنا کرد. خودمان شاید فکر میکردیم پرداختن به این مسایل سخت است، اما تشکر میکنم که گذاشتند در کنار لحظات کمدی و شاد، نقد هم داشته باشیم. مردم هم امروز میگفتند از دلایل علاقهشان به کار همین است که در کنار لحظات مفرح از درد مردم هم گفته میشود.
ماشاالله وروایی یا عموکاووسِ داستان «نونخ» در ادامه اضافه کرد: فرزند یکی از کولبرها با من صحبت میکرد و درباره این میگفت که پدرش چه کار سخت و طاقتفرسایی دارد. عموم مردم این سریال را ستایش میکردند و میگفتند تلویزیون قصههای این چنینی بسازد. صهبا شرافتی که نقش روناک را در این سریال بازی میکرد از صحبت با مخاطبان در سامانه ۱۶۲ گفت: فصل پنجم خیلی برایم سخت بود. من گواهینامه پایه دو نداشتم و اولین بار بود که سوار مینیبوس میشدم و رانندگی میکردم. این فصل خیلی برای من چالشبرانگیز بود و لذت زیادی برایم داشت.
همانطور که صهبا شرافتی در صحبتهایش گفت کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان هم به همین نکته اشاره کرد که مردم از ما ساخت فصل بعدی سریال را میپرسیدند و یا میگفتند که «نونخ» به شهر و روستای ما بیاید و لوکیشن هم در این باره پیشنهاد میدادند.
مسعود کریمی خضرا به عنوان مدیر گروه طنز سیمافیلم در نشست خبری حضور داشت به مصدومین این سریال اشاره کرد و گفت: در این سریال گروه جانبازان «نون. خ» را داشتیم و همه شخصیتها به نوعی با مصدومیتهای مختلفی در این فصل مواجه شدند.
یکی از دیگر سؤالات چالشی این جلسه شکایت حسین صفامنش خواننده از سعید آقاخانی به دلیل استفاده از موسیقی او در سریال تصریح کرد: موضوع ربطی به آقای آقاخانی ندارد و به من به عنوان تهیهکننده مربوط میشود. ما در یکی از فصلها هم از «شیرین شیرین» آقای محمدیان استفاده کردیم که او تماس گرفت و بسیار هم تشکر کرد و گفت این موسیقی موجب شعف و تحسین شده است. ما در بخش کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی موضوع مالکیت معنوی نیستم، اما تصورم نبود شکایت کنند. فکر میکردم او زنگ میزند و میگوید دمت گرم، وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. البته درباره حقوق مادی و معنوی این حق با آقای صفامنش است و حتماً برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این ۲ فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره کنیم. اما سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود، اما نشد از ایشان استفاده کنیم. آرزو دارم موفق باشند.
فرجی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا سازمان صداوسیما به عنوان سفارش از آنها خواسته به سمتِ بلوچستان بروند، افزود: اگر به تاریخچه «نونخ» از فصل اول تاکنون نگاهی بیندازیم اینکه به قومیت کُرد بپردازیم کاملاً پیشنهاد خود آقاخانی بود. من متنی را به او دادم و گفت خیلی متن خوبی است، اما انگیزهای ندارد مگر اینکه به سمت یکی از قومیتها برویم. ریاست سازمان صداوسیما در دیدار اخیری که با عوامل داشت گفت با محوریت قوم کُرد هر بار به یک قوم دیگر هم پرداخته شود و خود آقاخانی هم دغدغه همه ایران را داشت. اما این نکته را هم بدانید کسانی که در تلویزیون کار میکنند شاید سفارشی کار میکنند، چون کارفرمای ما تلویزیون است، اما مذاکره میکنیم و سعید آقاخانی هم خیلی ظریف سراغ موضوعات میرود. خود ما ممیزیهای اولیه را انجام میدهیم و میدانیم کجا ممکن است به کسی بربخورد.
اما نکته دیگر که سؤال خیلی از خبرنگاران و اتفاقاً مردم در سامانه ۱۶۲ بود به ساخت فصل ششم «نونخ» برمیگشت. فرجی در این باره چنین گفت: درباره سری ششم صحبت کردن زود است. آقای آقاخانی پستی گذاشت و گفت این فصل پایانی بر مجموعه «نون. خ» است.
تهیهکننده سریال همچنین درباره آخرین وضعیت سعید آقاخانی و مصدومان «نونخ» چنین توضیح داد: هفت نفر دست و پایشان شکست. آقای آقاخانی هم از ارتفاع سقوطی داشت که ۱۰ روز بستری بود و او را در ادامه فیلمبرداری با عصا دیدیم و باعث شد کمی نقشش تغییر کند. خوشبختانه الان ایشان سلامت هستند و مشکلی ندارند.
فرجی همچنین در خصوص اینکه آیا قرار است فیلم سینمایی «نونخ» ساخته شود یا خیر، افزود: درمورد سینمایی کار نه صحبت خاصی شده و نه تصمیمی برای ادامه ساخت این سریال در ورژن سینمایی گرفته شده است.
او در پاسخ به سؤال درباره ادای نامطلوب گویش بلوچستان و ماجرای دلخوری کرمانیها، تأکید کرد: من هیچ نقدی درباره گویش بلوچها ندیدم. ما بازیگران مختلفی از زاهدان و زابل و نقاط مختلف استان داشتیم. درباره کردها هم همینطور بود و از شهرها و نقاط مختلف در کار حضور داشتند. اما درباره هموطنان کرمانی بایستی این توضیح را بدهم، من توضیحاتی به مسؤولان کرمان دادم و گفتم سوتفاهمی ایجاد شده و برخی نکاتی که مطرح میکردند هیچ ارتباطی با کرمان نداشت. فردی هم که نشان دادیم هزار کیلومتر قبلتر از کرمان بود و هیچ کدام از خانواده اش هم لهجه کرمانی نداشتند. ما از خود مردم کرمان هم نظر نارضایت گونه نداشتیم.
فرجی در خصوص اینکه آیا سریال حذفیات و سانسورهایی داشته یا خیر، خاطرنشان کرد: سعید آقاخانی علاقهمند بود منطقهای انتخاب شود که لنج و دریا و جذابیتهای بصری داشته باشد که بعد از جمعبندی قومیت بلوچ انتخاب شد. بالأخره به طور طبیعی حذفیاتی داشتیم، اما آنقدر نبود که به کار ما آسیب بزند. شاید از بسیاری از سریالهای معمولی ممیزی ما کمتر بود.