Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@21:05:42 GMT

بهزاد فراهاني: عصبانيت سريال از جامعه مي آيد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۹۳۲۴۹

خبرگزاري آريا - روزنامه هفت صبح - سوسن سيرجاني: بهزاد فراهاني بازيگر «زير پاي مادر»، از ديالوگ نويسي نعمت الله دفاع مي کند و معتقد است که جهان فيلمنامه هاي او را کاملا درک مي کند.

بهزاد فراهاني، بازيگر پيشکسوت تئاتر، سينما و تلويزيون در سريال «زير پاي مادر» در نقش بيژن رنگرز ظاهر شده. اين سومين تجربه همکاري او با سعيد نعمت الله است و در اين سال هاي اخير جز با نعمت الله با هيچ پروژه تلويزيوني ديگري همکاري نداشته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



انتقادهاي مان را نسبت به فيلمنامه سريال با او در ميان گذاشتيم با بخش هايي از صحبت هاي ما مخالفت کرد و توضيح داد که به عنوان فردي که سال ها به عنوان نويسنده فعاليت کرده، کار سعيد نعمت الله را قبول دارد و محيط و فضايي را که فيلمنامه هاي نعمت الله در آن سير مي کند عميقا درک مي کند. فراهاني درباره نقش بابا بيژن سريال، نحوه ديالوگ گويي هاي سنگين و تجربه کاري اش با اين گروه مي گويد:






شما اصولا بازيگر گزيده کاري هستيد. نقش بيژن رنگرز چه ويژگي اي داشت که پيشنهاد بازي در سريال «زير پاي مادر» را پذيرفتيد؟

به نظر من سعيد نعمت الله يکي از درام نويسان خوب اين روزگار است. از نظر شخصيت سازي، فضاسازي، پرداختن به مسائل و روابط حاکم بر مردم و... مردمي که در نوشته هاي نعمت الله هستند، هنوز تقدس سفره، تقدس انسان و تقدس روابط ميان آدم ها براي شان مهم است و اين مسئله اهميت زيادي دارد. اين همکاري چندم من با نعمت الله است و من واقعا براي او احترام قائل هستم.

پس دليل اصلي حضورتان در اين کار، فقط نويسنده سريال است؟ چون «زير پاي مادر» دومين همکاري شما با بهرنگ توفيقي پس از «پشت بام تهران» است و درواقع دومين همکاري شما با اين تيم سازنده است. از کار با بهرنگ توفيقي هم به اندازه کار با سعيد نعمت الله رضايت داريد؟

بهرنگ يک کارگردان کاملا دموکرات و انسانيتش بالاتر از هر وجه ديگر شخصيتش است. همکاري با توفيقي هم برايم بسيار خوب بوده. بايد بازيگر در مقابل دوربين از کار لذت ببرد و احساس ناامني نداشته باشد. در کارهاي بهرنگ توفيقي وضع به همين منوال است و رابطه خيلي خوبي بين بازيگران و گروه کارگرداني برقرار مي شود.




با توجه به سابقه بسيار زيادي که در کار بازيگري و مهم تر از آن کارگرداني داريد، براي کاراکتر بيژن رنگرز، چيزي هم به نقش اضافه کرديد يا صرفا به متن پايبند بوديد؟ اصلا سعيد نعمت الله و بهرنگ توفيقي دست بازيگر را براي اين کار باز مي گذارند؟

اعتقاد من اين است که افزودن به متن و کاستن از آن، در گرو شخصيت کاراکتر و ارتباط او با پارتنرش است. در اين کار هم من به اندازه اي که در چنته دارم مي گذارم و آنها در نظارت شان کم و زياد يا ايراد کارم را خيلي آرام گوشزد مي کنند. درواقع رفاقت حرف اول را مي زند. از طرفي دانايي ها و درک افراد متر و معيار متفاوتي دارد.

من درکم از کارهاي نعمت الله خيلي عميق است، نمي گويم عميق تر از ديگران اما محيطي را که او در ذهنش دارد خوب مي شناسم، با زبان اين مردم سال ها زندگي کرده ام. به همين دليل ممارست دوستانه اي بين ماست و اصلا مشکلي وجود ندارد که من چيزي را به کار اضافه کنم.

در سه سريال «مدينه»، «پشت بام تهران» و «زير پاي مادرم نقش پدري را بازي کرديد که در گير و دار مسائل خانواده و مشکلات مالي فرزندانش است. در «مدينه» پيرمرد مال باخته، در پشت بام تهران مرد مستبد و در زير پاي مادر مرد مهرباني که براي خانواده اش هر کاري مي کند. چقدر تلاش کرديد اين سه نقش با وجود شباهت هايي که به هم دارند تکرار نشوند؟

ببينيد شخصيت هايي که سعيد نعمت الله مي نويسند به نوعي مي توان گفت هزارتو و پيچيده هستند. هيچ وقت آنها را سياه و سفيد صرف نمي بيند. به همين دليل اين موضوع براي بازيگر فرصت به وجود مي آورد که اگر توانايي دارد، از همه آنها استفاده کند. به همين دليل کار خوب پيش مي رود.




يکي از نقدهاي اصلي که به سريال «زير پاي مادر» است، شيوه ديالوگ گويي ها است. اين ديالوگ هاي سنگين شايد از زبان شما براي کاراکتر بيژن که از قديم مي آيد، قابل درک باشد اما شنيدنش از زبان جوانان کم سن و سال يا افرادي با موقعيت اجتماعي پايين تر يک مقدار دور از ذهن است. شما اين مسئله را قبول داريد؟

ببينيد قرار نيست که يک نويسنده رئاليست دنباله روي پديده هايي باشد که به زمان الصاق شده. تلويزيون ما مبلغ خوبي نيست يا بهتر بگويم مبلغ ملي نيست. نسل جوان مخصوصا آن دسته اي که بالاي شهر زندگي مي کنند، ادبيات فارسي را خدشه پذير کرده اند.

نعمت الله درواقع يک رسالتي در برابر ادبيات نمايشي خودش قرار مي دهد. او کشور و زبان مسلط بر مردم زحمتکش را مي بيند. به هر حال بايد بين ادبيات يک دارم نويس متعهد يا ديگر نويسنده ها به خصوص نويسنده هاي کارهاي طنز به درد نخوري که به خورد مردم داده مي شود تفاوت وجود داشته باشد. بايد اين را مدنظر داشت که دنياي شعر ادبيات ايراني ها فقط در تجريش به بالا خلاصه نشده است و بسيار عميق تر و گسترده تر است.

نقد ديگري اين است که به طرز عجيبي شخصيت ها با هم در جنگ هستند و در بخش هاي زيادي سر يکديگر داد مي زنند. به نظر شما اگر همين ديالوگ ها با زبان آرام تري بيان مي شد تاثير بيشتري نداشت؟ مخصوصا که الان «زير پاي مادر» حکم يک کار مناسبتي رمضان را دارد.

اين سريال قرار نبود جزو سريال هاي مناسبتي تلويزيون باشد اما به دليل خالي بودن کنداکتور آن را به اين زمان منتقل کردند. از طرفي مگر اجتماع ما غير از اين است؟ در خانه شما همه عاشقند اصلا از اين خبرها نيست. همه در جامعه امروز ايران در حال دعوا هستند.

سال هاست که در شرايط بهنجار زندگي نمي کنيم و راه ديگري نمانده جز اين که به هم حرف هاي رکيک بزنيم و اخلاق اجتماعي را مورد ضرب قرار بدهيم. اتفاقا حرف سعيد نعمت الله هم همين است. از طرفي بيخودي هم نمي شود داد سخن راند که مردم شما همه خوشبختيد و خوشحال، همتا نداريد و... من نظر شما را مي پذيرم، ما در اين کار به همديگر پرخاش مي کنيم اما پرخاش کردن ما علت نيست، معلول است.




در عکس هايي که از پشت صحنه سريال «زير پاي مادر» منتشر شده، به نظر مي رسد سعيد نعمت الله همپاي کارگردان پشت صحنه حضور دارد و فعاليت مي کند. به نظر شما اين سريال را بايد کار نعمت الله دانست يا توفيقي؟

به نظر من بايد اين سريال را کار همه گروه بدانيم. از گروه کارگرداني تا آبدارچي که چايي جلو من مي گذاشت. رفاقت حرف اصلي اين کار است. بهرنگ کارهاي تکنيکي را بيشتر مي دانست و سعيد کشف روابط و ايجاد اتمسفر را از کار در مي آورد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال

در میان خاطره بازی‌های مورد علاقه کاربران فضای مجازی، این روز‌ها عکس قدیمی و جدید بازیگر نقش اصلی سریال پرطرفدار آینه عبرت است که وایرال شده است.

محمود دینی بازیگر سینما و تلویزیون متولد مهر ۱۳۴۲ در بیجار است، او فارغ‌التحصیل فوق دیپلم نظامی می‌باشد که در فیلم تیغ و ابریشم برای اولین بار بعنوان سیاهی لشکر در چند پلان بازی کرد و سپس در نقش علی در سریال آینه عبرت که ساخت آن از سال ۶۷ تا ۷۳ بطول انجامید، ایفای نقش نمود.

در این بخش با کنار هم گذاشتن عکسی از سال‌های دور و اکنون محمود دینی به تغییر چهره این بازیگر محبوب کشورمان را شاهد هستیم.

شغل محمود دینی قبل از بازیگری در آینه عبرت

او قبل از بازیگری سرهنگ نیروی انتظامی بود و در زمان جنگ در مناطق درگیر، مستند سازی می‌کرد، او پس از تاسیس موسسه هنری به تهیه کنندگی ساخت فیلم و سریال و بازیگری روی آورد.

ازدواج و فرزندان محمود دینی

محمود دینی متاهل بوده و سال‌ها پیش ازدواج کرده است، ثمره ازدواج او سه دختر به نام‌های نگار، ندا و نادیا می‌باشد. این بازیگر رابطه عاطفی خوبی با همسرش دارد و او را رفیق و همراه همیشگی خود در سختی‌های زندگی می‌داند.

محمود دینی
محمود دینی و دخترش
فیلم شناسی محمود دینی

سینما

 گاومیش‌ها (اکبر صادقی. ۱۳۷۵)
 گریز از مرگ (قدرت الله صلح میرزایی. ۱۳۷۴)
 حامی (قدرت الله صلح میرزایی. ۱۳۷۳)
 مجازات (جهانگیر جهانگیری. ۱۳۷۳)
 شاهین طلایی (قدرت الله صلح میرزایی. ۱۳۷۲)
 از بلور خون (جمشید عندلیبی. ۱۳۷۱)
 تابع قانون (محمدعلی بهرامی. ۱۳۷۱)

تلویزیون

 آینهٔ عبرت (محسن شاه‌محمدی، ۱۳۷۰)
 برگ‌ریزان
 گزارش، نقطهٔ صفر

tags # تلویزیون ، سریال تلویزیونی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید
  • آخرین وضعیت سعید آقاخانی و ادامه سریال «نون‌خ»
  • آخرین وضعیت سعید آقاخانی بعد از سقوط از ارتفاع
  • آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»
  • واکنش تهیه‌کننده «نون خ» به اعتراض یک خواننده درباره استفاده بی‌اجازه از آثارش +فیلم
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • شکایت رسمی علیه سعید آقاخانی و سریال نون خ
  • «نوبت لیلی» نامزد جشنواره سریال آلمان شد
  • چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال